Een coach en een consultant worden vaak beschouwd als de expert. Wat betekent dat? En nog belangrijker, hoe voel je je daardoor over jezelf?
Laat me een waar gebeurd verhaal vertellen.
Ik was een gewone jongen die een succesvolle carrière had in de hightechbusiness. Op een avond vroeg mijn baas me om een kort verslag van zijn laatste project. Ik nam de tijd om goed na te denken over wat hij vroeg, en besloot dat het een geweldig project was dat goed ontvangen zou worden door zijn superieuren, en hopelijk tot succes zou leiden.
Nadat ik terugkwam van de raad van bestuur, had ik een ontmoeting met mijn baas op het werk in zijn kantoor. Mijn baas vroeg mij het verslag aan hem terug te geven, en zei dat hij dat op prijs zou stellen. Dit was van korte duur, maar ja, hij begreep het wel en we hadden een uitstekend gesprek.
Na mijn korte ronde ging ik terug naar het kantoor van mijn baas, ik ging gewoon naar boven en zonder onderbroken te worden, vertelde ik hem precies wat de twee directies mij hadden verteld en voor welke uitdagingen het project stond. Hij bekeek mijn cv zorgvuldig, belde me op en we hadden een lang, interessant en constructief gesprek. Als ik op eigen houtje zijn kantoor had verlaten, zou de vergadering hier zijn geëindigd en zou mijn carrière in de organisatie zijn gegroeid.
Je zou kunnen zeggen dat ik succesvol was geweest in het overbrengen van mijn boodschap: Dit is de sleutel tot wat ik doe, en de waarde die ik in de organisatie breng.
Dit is waar coaching over gaat: jouw verhaal
Laat me je vertellen over mij en jij over de persoon jij:
-kan worden. -kan gaan worden.
-misschien ben je wie je bent door de keuzes of daden van andere mensen.
Ik ga je vragen: Zou ik met je willen coachen, als ik je zou vragen om mezelf te coachen? Let op een bepaalde manier op de manier waarop je met jezelf communiceert en praat.
Zorg ervoor dat wat je zegt altijd ondersteunend is voor jezelf, je lichaam, je hart en de beslissingen die je wilt nemen.
Het coaching proces:
Dit is wat ik doe, en ik geniet er elke dag van. We praten over je leven in je leven, je uitdagingen, hoe je die kunt overwinnen, en beter kunt worden. Het gaat erom dat jij het allerbeste wordt wat je in het leven kunt zijn.
Let wel: hoewel coaching zijn wortels in de sport heeft, is het van toepassing op alle situaties in het leven en in het bedrijfsleven.
Verschillende soorten coaches:
Life/Self-coaching is het fundament waarop een carrière, en zelfs een bedrijf, wordt gebouwd. Dit proces vindt plaats in elke minuut van de dag, elke keer dat je ademhaalt, elke keer dat je eet, elke keer dat je een bepaald soort kleding draagt. Het kan armoede omvatten, wat je moet doorstaan om succesvol te zijn, of andere uitdagingen. Tijdbeheer, persoonlijke effectiviteit, hoe goed je met je energie omgaat, en hoe goed je vaardigheden ontwikkelt, maken allemaal deel uit van dit proces.
transactioneel: In deze fase praten de cliënt en de coach over de te ondernemen acties, hoe de cliënt zichzelf het beste kan helpen, en de gedragsverwachtingen van de coach.
eender die helpt: Voor iemand die een klankbord nodig heeft.
Leiderschapscoaching, executive coaching, begeleiden van verandering coaching:
Dit is de bouwsteen van hoe je met een coach werkt om beter te worden in het leven, in je werk, in verkoop en in je persoonlijk leven. Dit is wat een effectieve werkrelatie zal creëren.
Carrièregebieden
Natuurlijk geldt dit niet alleen voor de zakenwereld, maar voor de meesten van ons overal. En dit geldt op elk niveau van het leven. Ik heb zaken- en carrièrecoaches gehad. En heb ze vandaag nog steeds. Er zijn professionele coachingsorganisaties zoals de International Coaching Federation en de Association for Executive Coaching. Bedrijven maken gebruik van verschillende soorten coaches voor empowerment van personeel, leiderschapsvaardigheden, verkoopvaardigheden, enz.
Hoe ziet coaching eruit?
De coach neemt de cliënt mee op een reis om voor zichzelf de beste antwoorden te vinden. De rol van de coach is niet om de cliënt de juiste antwoorden te geven, maar eerder om de cliënt af te stemmen op de vragen waarvan hij/zij denkt dat ze gesteld moeten worden. De cliënt wordt aangemoedigd zich af te vragen “Wie kan mij helpen meer te worden?” “Met wie kan ik samenwerken die het meest succesvol en deskundig is op dit gebied?” “Waar kan ik de antwoorden vinden op mijn uitdagingen?” Coaches zijn opgeleid om “waar” en “waarom” te vragen.
Heb je een persoonlijke coach?
Er zijn twee soorten coaches, waarover ik een paar van uw opmerkingen heb gehoord.
Degenen die je kent en toejuicht – degenen die aardig, vriendelijk, behulpzaam en oprecht en behulpzaam zijn. Deze kunnen geweldig zijn.
Dan zijn er degenen met wie je een of meer zaken hebt gedaan, maar die je niet mag.
lees meer: